Szlakiem spacerowym wokół Kielc 2

Mąchocice Ameliówka – Góra Dąbrówka –

Góra Klonówka – Masłów – Biała Góra – Kielce Dąbrowa

Od A do D
       W dniu 29.09 br. (czwartek) z Ameliówki (punkt A) do Dąbrowy na 12-kilometrową trasę wyruszyło 17 osób. Wycieczkę prowadził tym razem pan Jacek Skrzypczak ze Stowarzyszenia „Ziemia Świętokrzyska”.
Na miejsce startu dojechaliśmy autobusem nr 10 i wysiedliśmy w malowniczym miejscu zwanym przełomem Lubrzanki. Tutaj pan Jacek zaproponował nam łagodniejsze wejście na górę Dąbrówkę (441 m n.p.m.), które i tak okazało się dosyć forsownym. Podczas półgodzinnego podejścia mijaliśmy ośrodki hotelowo-wypoczynkowe z okresu PRL-u. Po wejściu na główny szlak Gór Świętokrzyskich im. Edmunda Massalskiego poruszaliśmy się wygodną ścieżką pasma Masłowskiego, by po ok. 40 min dotrzeć do tzw. „kamienia diabelskiego”. Tutaj zatrzymaliśmy się na odpoczynek i śniadanie na trawie.
        Pan Jacek wykorzystał postój na opowiedzenie nam kilku historii związanych z tym terenem, m.in. o diabelskim kamieniu, o pierwszym pensjonacie na północnym stoku Dąbrówki, zbudowanym w 1901 r. przez Amelię i Hilarego Wiesieniewskich oraz o organizowanym raz w roku 24-godzinnym rajdzie „Twardziel świętokrzyski”.
Dalsza trasa prowadziła na górę Klonówkę (473 m n.p.m.) – jest to najwyższe wzniesienie pasma Masłowskiego.

Z platformy widokowej podziwialiśmy panoramy okolic Daleszyc. Po zejściu z Klonówki do Masłowa (punkt M) zmierzaliśmy w kierunku Dąbrowy i tu okazało się, dlaczego na wycieczce tak ważny jest przewodnik. Otóż pan Jacek wprowadził nas do budynku gminnej biblioteki i tu naszym oczom ukazał się piękny witraż autorstwa nieżyjącego kieleckiego artysty, Adama Wolskiego, zatytułowany „Łono kobiety”.
      W centrum Masłowa na placu kościoła pw. Przemienienia Pańskiego, zbudowanym w latach 1926-34, nasza grupa podzieliła się. 9 osób zostało, aby odpocząć i nacieszyć się piękną pogodą, a 8 osób wraz z przewodnikiem, podążało ostrym podejściem na Domaniówkę (414 m n.p.m.) w kierunku Dąbrowy (punkt D). Kto lubi rozległe panoramy Gór Świętokrzyskich, to te z Domaniówki są wyjątkowo urokliwe. Pan Jacek opowiedział nam o tym, co widzimy

w kierunku północnym i południowym, a także o  dolinie kielecko-łagowskiej. Dalsza droga wiodła łagodnie przez las

i na wysokości hotelu „Odyssey” skręciliśmy do Dąbrowy, gdzie zakończyliśmy wycieczkę na ul. Szybowcowej obok dwóch kościołów: jednego zabytkowego, drewnianego, ale niestety już nieczynnego i drugiego – nowego z 1992 r.
      Zapraszamy do dołączenia do naszej grupy w czwartek, 6 października br. Odjazd autobusem nr 28 o godz. 9.53 z ul. Żytniej. Tym razem wybierzemy się na spacer pasmem Zgórskim wokół Jaworzni.