Szlakiem spacerowym wokół Kielc

Świnia Góra – ogródki działkowe im. Stefana Żeromskiego –

Domaszowice –  ok. 12 km

Powakacyjny powrót na szlak

Nie czekając na oficjalne rozpoczęcie zajęć na uczelni, dn. 22 września 2016 (czwartek) 19-osobowa grupa „globtrotuarów” z UTW „Ponad czasem” wyruszyła na pierwszą powakacyjną wycieczkę. Trasa zaplanowana przez naszego przewodnika Ryszarda Garusa wiodła z Dąbrowy północnym szlakiem miejskim w kierunku osiedla Świętokrzyskie.

Nazwa wsi Dąbrowa wywodzi się od porastających tę okolicę lasów, w których przewagę stanowią drzewa liściaste, a te dawniej nazywano dąbrowami. Pierwszym wzniesieniem na naszej trasie była Biała Góra, którą pokonaliśmy bez zmiany biegu, na „trójeczce”. Wejście na kolejną górę – Domaniówkę (418 m n.p.m.) – było trudniejsze, tu lekko zwolniliśmy do „dwójeczki” i po obejrzeniu pięknej panoramy południowych pasm Gór Świętokrzyskich z tarasów hotelu „Odyssey” ruszyliśmy łagodną doliną w kierunku Świniej Góry.

Na tym odcinku pan Ryszard przygotował dla nas niezwykłą atrakcję – wejście na teren ogródków działkowych „Zielona dolina” i pobyt na posesji pana Piotra Olszewskiego, gospodarza tego terenu. Pan Piotr był bardzo gościnny, opowiedział nam historię ogrodu, oprowadził po jego ciekawych zakątkach; pokazał nam cmentarz choleryczny, kapliczkę ogrodową z dzwonem z 2010 r., ministaw i przepływający przez ogród strumień. Wysłuchaliśmy także opowieści podróżniczych pana Piotra do krajów Dalekiego Wschodu, ilustrowanych zdjęciami i pamiątkami rozmieszczonymi wokół altanki.

Po około półtorej godziny opuściliśmy ten czarujący ogród (nie ma drugiego takiego wokół Kielc), by wspiąć się na Świnią Górę (346 m n.p.m.), która zmusiła nas do wrzucenia biegu terenowego (a to świnia jedna), ale nagrodą były piękne panoramy na wschód i południe od Kielc. Dalsza wędrówka to spacer wzdłuż ogrodzenia największego ogrodu działkowego Europy im. S. Żeromskiego, ale to jego jedyny wyróżnik – gdzie mu tam do klimatu odwiedzonej przez nas „Zielonej doliny”!

Wycieczkę zakończyliśmy na przystanku autobusów na os. Świętokrzyskim.

Do zobaczenia na drugiej wycieczce w tym semestrze: z Mąchocic do Dąbrowy. Będą strome podejścia, rozkoszne widoki z Pasma Masłowskiego i opowieści historyczno-przyrodnicze przewodnika Ryszarda Garusa. Spotykamy się

w czwartek 29.09. Odjazd autobusu nr 10 o godz. 9:32 z ul. Czarnowskiej.