WYCIECZKA PIESZA

TRASA:

Z Geoparku Kielce zielonym szlakiem przez stanowisko dokumentacyjne Góra Słoneczna (Psie Górki) – rezerwat Kadzielnia – Plac Artystów

Geologiczne Kielce

Czwartek 30 marca 2017 r. dla 27 osób okazał się wspaniałą przygodą z geologią ziemi świętokrzyskiej.

Na początek odbyliśmy wirtualną wędrówkę po Chęcińsko - Kieleckim Parku  Krajobrazowym.

Pan Michał Poros z kieleckiego Centrum Geoedukacji  w dwugodzinnym wykładzie zarysował nam wyjątkowość tego obszaru. Polega ona przede wszystkim na georóżnorodności  terenu, nagromadzeniu objektów geologicznych oraz na widocznych w terenie śladach  po eksploatacji złóż rudy, głównie miedzi i ołowiu od średniowiecza aż do czasów obecnych.  Trudno jednak nie zauważyć, że wydobycie - współczesne służące potrzebom budowlanym                                 z przeznaczeniem na produkcję kruszyw, wapna i cementu  - swoją skalą i wpływem na środowisko dominuje nad górnictwem historycznym. Prowadzący nie krył,że to co udało mu się przekazać nam podczas spotkania i co mogliśmy zobaczyć na slajdach  jest pobieżnym przeglądem tego co kryje świętokrzyska ziemia.

Zaopatrzeni w tę podstawową wiedzę ruszyliśmy na odkrywanie geologii w terenie. Kolejne godziny upłynęły nam na oglądaniu zjawisk geologicznych w rezerwatach Wietrznia, Kadzielnia i na Słonecznej Górce.

Pan Ryszard Garus poprowadził nas  w miejsca, które na co dzień mijamy wzruszając ramionami z powiedzeniem:      "a cóż tam może być?" Jednak z przewodnikiem obejrzeliśmy prace dawnych górników widoczne w kamieniu        w postaci śladów wierteł, w profilach  geologicznych oraz wychodniach skalnych. Pan Ryszard pokazał nam różnorodność skamielin, ślady erozji skał od kambru do kenozoiku,  a na Kadzielni wytłumaczył zjawisko krasowe widoczne w 26 jaskiniach. Tak na Kadzielni jest 26 jaskiń!

Wycieczkę zakończyliśmy w parku Szarych Szeregów (w Alei Sław XX w.) założonej 2005 r. Uczestnik spaceru, Szymon był nią zachwycony.  Twierdził, że widzi ją po raz pierwszy, a my  myśleliśmy , że tylko tak udaje , że nie zna tego miejsca. Tymczasem stał jak zaczarowany na widok tylu popiersi artystów (ok. 50 figur na postumentach)       i niech to zdziwienie Szymona będzie podsumowaniem naszych byłych i przyszłych spacerów : zaczarowany przewodnik, zaczarowany turysta , zaczarowany świat.

Do zobaczenia na kolejnej wycieczce Chęciny- Kielce.  6 kwietnia br. wędrujemy przez góry Skibskie, pasmo Zelejowskie, g. Brusznię na Karczówkę 16 km. Przewidziane są przystanki z możliwością skrócenia spaceru i powrotu komunikacją miejską do domu. Odjazd do Chęcin autobusem nr  31 o godz. 8.51 z ul. Kaczmarka.