25. 10.2017r., Niestachów - Kielce Wietrznia

Zdjęcia: Małgorzata Kędracka

Deszczowy Otrocz

W środę 25 października 2017 było zimno i deszczowo. Aura nie zachęcała do wychodzenia z domu, ale te pogodowe pogróżki nie zniechęciły studentów z UTW do kolejnej wycieczki.

Siedemnastoosobową grupą spotkaliśmy się z przewodniczką Ewą Ramian w Niestachowie. Nazwa wsi,      w której zaczęliśmy naszą wycieczkę, może pochodzić od imienia właściciela dworu – Stanisława. Gdy ten go utracił, mieszkańcy mówili, że dwór jest teraz „nie-Stachów”. I tak już zostało. Obecnie wieś należy do gminy Daleszyce, liczy ok. 900 mieszkańców i położona jest w dolinie Warkocza, pomiędzy Pasmem Brzechowskim (z najwyższym szczytem – Sikorzą 361 m m.n.p.), a Grupą Otrocza (375 m n.p.m). Znajduje się tu stok narciarski, szkoła podstawowa i kościół zbudowany w latach 1981-1986.

Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy spod szkoły podstawowej, przy której znajduje się mogiła nieznanego żołnierza      z czasów II wojny światowej i szlakiem niebieskim przez górę Otrocz doszliśmy do przełomu Lubrzanki      w pobliżu g. Zalasnej (321 m n.m.p.). Stamtąd pani Ewa wybrała nieznakowane drogi nad Lubrzanką, a po wyjściu      z lasu szliśmy około 1 km przez wieś Mójczę, by następnie obrać kierunek na Ostrą Górkę i trochę błotnistymi drogami tzw. „przegonami” osiągnęliśmy cel naszej wycieczki – Wietrznię.

W tym miejscu grupa rozeszła się. Niektórzy z nas pozostali w Centrum Geologicznym na wykładzie, który wygłosił pan Jerzy Jędrychowski autor 11 publikacji popularyzujących wiedzę o budowie ziemi.

Wycieczka, jak wszystkie poprzednie była udana, trwała 4,5 godziny i w tym czasie przeszliśmy 13 km. Informacje  o kolejnej będą zamieszczone na stronie: www.utwponadczasem.com