Domaniówka

Z widokiem na żaglówki i samoloty

W czwartek, 9 czerwca br. odbyła się już dziewiąta wycieczka po obrzeżach Kielc. Rozpoczęliśmy ją w grupie 18 osób nad zalewem w Cedzynie. Nazwa miejscowości pochodzi od przepływającej nieopodal rzeki Cedzina, a pierwsze wzmianki o niej datuje się na 1437 r. W XVIII w. powstała w Cedzynie huta żelaza, w której wykorzystywano miejscowe rudy tzw. bagienne.

Jednakże Cedzyna słynie przede wszystkim

z istniejącego tu od 1973 r. i liczącego sobie

64 ha zalewu, powstałego na rzece Lubrzance.

Właśnie z tego miejsca, przez tamę, a następnie za znakami szlaku papieskiego dotarliśmy do Woli Kopcowej. Tutaj pan Ryszard Garus pokazał nam miejsce zamieszkania rodziny Żeromskich w latach 1865-68. Następnie wygodnymi uliczkami Woli Kopcowej dotarliśmy do Masłowa w okolice lotniska. Podziwialiśmy tu dwuipółmetrową rzeźbę Jana Pawła II, autorstwa kieleckiego artysty – Michała Pronobisa. Wokół pomnika jest ładnie zagospodarowane otoczenie, które oddano do użytku zwiedzających przed kiloma dniami –

w 25. rocznicę pobytu papieża w gminie Masłów (3.06.2016 r.).

Sama miejsocowść Masłów kojarzona jest przede wszystkim z działającym tu od 1937 r. lotniskiem sportowym. Dziś spełnia ono swoją rolę również jako baza helikopterów sanitarnych, spadachroniarzy i samolotów prywatnych tzw. mikrosamolotów. Długość pasa startowego wynosi ok. 900 m. Jednak dalszy rozwój i rozbudowę uniemożliwia istniejąca dookoła lokalizacja domów.

Wędrówkę kontynuowaliśmy szlakiem czerwonym na górę Domaniówkę (414 m n.p.m.). Spod szczytu podziwialiśmy rozległą panoramę Doliny Kielecko-Łagowskiej

z widocznymi po lewej i prawej stronie pasmami Gór Świętokrzyskich: Masłowskim, Jeleniowskim, Orłowińkim i Cisowskim.

Trochę zmęczeni, ale zadowoleni zeszliśmy po 11 kilometrach spaceru do Dąbrowy,

w okolicach malowniczo położonego hotelu Odyssey. Wszystkich, których pytałem

o wrażenia i sens tych wycieczek, byli zgodni co do tego, że są to jedne z najlepszych zajęć na UTW. Dlatego też kiedy p. Agnieszka w naszym imieniu poprosiła pana Rysia Garusa do prowadzenia spacerów w następnym roku akademickim, cała grupa potwierdziła jej słowa głośnymi brawami.

Za tydzień, 16 czerwca ostatnia już w tym roku akademickim wyprawa za miasto, z Tumlina do Kostomłotów. Odjazd autobusu nr 32 z ul. Kaczmarka o godz. 8.24.